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Auteur : Ullrich Langer

Dept of French & Italian
University of Wisconsin-Madison
Madison WI 53706 États-Unis
ulanger@wisc.edu
Ullrich Langer is Vilas Distinguished Achievement Professor of French Emeritus at the University of Wisconsin-Madison. He received his Ph. D. at Princeton University, and has taught at Bryn Mawr College, the University of Wisconsin-Madison, as well as holding visiting appointments at the University of Chicago, the University of Tübingen, the University of Nantes and the CESR Tours. He has held various fellowships, including NEH, Guggenheim and ACLS. His research concerns French and Italian early modern literature, intellectual history and culture.

Bibliographie

Ed., with Paul-Alexis Mellet, Les Remontrances (Europe XVIe-XVIIIe siècle). Textes et commentaires (Paris: Garnier, 2021).

Lyric in the Renaissance: From Petrarch to Montaigne (Cambridge University Press, 2015).

Penser les formes du plaisir littéraire à la Renaissance (Paris: Garnier, 2009).

“Montaigne, Skepticism and Finitude. Montaigne, Horkheimer: Unhelpful Skepticism in a Limited World,” in eds. Jean Balsamo, Amy Graves, Global Montaigne: Mélanges en l’honneur de Philippe Desan (Paris: Garnier, 2021), p. 315-326.

“Condamnation et éloge de l’amour dans le Théâtre du monde et le Bref Discours de Boaistuau,” in eds. Nathalie Grande, Bruno Méniel, Pierre Boaistuau ou le génie des formes (Paris: Garnier, 2021), p. 221-234.

“Pleasure and the ‘Rustic Life’,” in eds. Cassie M. Miura, Cora Fox, Bradley J. Irish, Positive Emotions in Early Modern Literature and Culture (Manchester: Manchester University Press, 2021), p. 74-88.

“Los Ensayos de Montaigne como filosofía moral,” in ed. Joan Lluís Llinàs, Guía Comares de Montaigne (Granada: Editorial Comares, 2020), p. 135-157.

“Bonheur de Flaubert” (2 parts), in Transitions: https://www.mouvement-transitions.fr/index.php/exergues/saynetes/sommaire-des-saynetes-deja-publiees/1895-saynete-n-112-1-flaubert-u-langer et https://www.mouvement-transitions.fr/index.php/exergues/saynetes/sommaire-des-saynetes-deja-publiees/1896-saynete-n-111-2-g-flaubert-u-langer

“Les remontrances radicales de Rolandine (Heptaméron, 21),” in Op.Cit. Revue des littératures et des arts, 21 (Fall, 2020): https://revues.univ-pau.fr/opcit/596

“Ce qui sauve la vie, est-ce vraiment une ‘rhétorique’? (‘De la phisionomie’),” in eds. Philippe Desan, Deborah Knop, Blandine Perona, Montaigne : une rhétorique naturalisée ? (Paris : Champion, 2019), p. 117-130.

“Turning Toward the Beloved (Virgil, Petrarch, Scève),” in eds. Kathryn Banks, Timothy Chesters, Movement in Renaissance Literature: Exploring Kinesic Intelligence (Cham, CH: Palgrave-MacMillan, 2018), p. 31-53.

“De l’équité douce à la loi âpre : de la nouvelle aux histoires tragiques,” in ed. Jean-Claude Arnould, Les histoires tragiques du XVIe siècle: Pierre Boaistuau et ses émules (Paris: Garnier, 2018), p. 191-207.

“Comment défendre la cour: Le Discours de la court (1543) de Claude Chappuys,” in eds. Nathalie Peyrebonne, Alexandre Tarrête, Marie-Claire Thomine, Le Mépris de la cour: La littérature anti-aulique en Europe (XVIe-XVIIe siècles) (Paris: Presses de l’université Paris-Sorbonne, 2018), p. 51-65.

“Potential Humanity and Posthumanity: Should We Feel Compassion for Alexa When She Breaks Down?” in eds. Jan Miernowski, Frédéric Neyrat, “The Future of the Humanities in Posthuman Times” (https://alienocene.com/2019/12/23/the-future-of-the-humanities-in-posthuman-times/).

En 1550, la notion théologique de « scandale » est mise en avant par le traité Des scandales de Calvin. Le réformateur invite ses coreligionnaires à ne pas avoir peur du scandale, à ne pas se préoccuper de la fama. Le présent ouvrage montre, à travers l’étude de cette notion, combien les conflits confessionnels de cette époque sont en effet une bataille de réputation et deviennent même une bataille de la mémoire, non sans conséquence sur l’écriture de l’histoire.
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